Jak zabránit zhoršování příznaků lupénky v zimním období?

Zimní měsíce jsou pro pleť nejméně příznivým obdobím, jelikož v důsledku chladnějších teplot klesá produkce mazových žláz a pokožka je přirozeně sušší. Proto v zimě obvykle dochází ke zhoršení lupénky i řady dalších kožních chorob. Pokožku vysušují a narušují přechody z chladu do tepla, pobyt v přetopených místnostech a suchý mrazivý vzduch a dráždí ji i vrstvy oblečení. Ke zhoršování příznaků lupénky přispívá i nedostatek slunečních paprsků.

Rady pro pacienty s lupénkou v zimním období

  1. Prospěšná je krátká vlažná sprcha – pokud možno jen jednou denně, aby nedocházelo k dalšímu vysušování pokožky.
  2. Důležité je pravidelné promazávání kůže, které zmírňuje vysušování i působení nepříznivých vlivů a do jisté míry „preventivně“ chrání pokožku před podrážděním. Nejvhodnější okamžik k použití zvlhčujících krémů je po sprše.
  3. Používejte zvlhčovače, zejména ve vytápěných místnostech. Vzduch v obytných prostorách obsahuje méně než 60 % vlhkosti potřebné k tomu, aby kůže neztrácela vodu. Pokojové květiny mohou přispět k udržení zdravého klimatu v bytě. Na noc vypínejte topení a pitím odpovídajícího množství vody si udržujte adekvátní hydrataci.
  4. Využijte možnosti fototerapie – v rámci fototerapie se využívá UVB záření, které zpomaluje růst a množení kožních buněk, jež se ve srovnání se zdravou pokožkou při lupénce obnovují až 7x rychleji.
  5. Léčbu konzultujte se svým lékařem – pokud se projevy lupénky v zimě zhorší, navštivte svého lékaře a proberte s ním možnosti terapie.
  6. Vyhýbejte se stresu – stres zhoršuje průběh celé řady onemocnění. Může být emocionální, ale i fyzický, například podstoupení operačního výkonu. Udělejte si čas na činnosti, které vám pomáhají stres potlačovat, jako jsou fyzická aktivita, zdravá strava a dostatek kvalitního spánku.
  7. Odpočívejte, meditujte – zvažte i alternativní možnosti terapie, které snižují stres. Mezi ně patří například jóga, různé meditační techniky, akupresura či akupunktura.

 

 

Autor: Redakce